هشدار امنیتی درباره ی آپلود عکس های گرفته شده از موبایل ها/اسمارت فون های دارای قابلیت GPS

موبایل های دارای قابلیت GPS یا اسمارت فون هایی مانند iPhone می توانند به شناسایی موقعیت شما منجر شوند و برایتان خطرساز باشند. چگونه چنین چیزی ممکن است؟

فرض کنید شما عکسی را در خانه با اسمارت فون خود می گیرید و می خواهید آن را با دوستان تان به اشتراک بگذارید. اسمارت فون قابلیتی موسوم به Geo-Tagging (موقعیت یابی جغرافیایی) دارند یعنی می توانند همراه عکس اطلاعات اضافی مربوط به طول و عرض جغرافیایی محل گرفتن عکس را نیز ثبت کند. اگر این قابلیت جئوتگینگ را غیرفعال نکنید محل گرفتن عکس نیز ثبت می شود. حال اگر چنین عکسی را روی اینترنت (مثلا در توئیتر خود) آپلود کنید هر کسی که جئوتگ های آن را بررسی کند می تواند با خطای حدود ۱۰ متر بداند که موقعیت جغرافیایی خانه ی شما دقیقا کجاست. این هدیه ی خوبی است برای جنایتکاران و مزدوران حکومت که محل خانه شما را تشخیص دهند.

چطور از این خطر اجتناب کنم؟

قابلیت جئوتگینگ را در اسمارت فون خود غیرفعال کنید. در اینجا روش غیرفعال کردن جئوتگینگ را برای چند اسمارت فون متداول می بینید:

iPhone (iOS 4.x)

به Setting بروید. در بخش General بخش Services را پیدا کنید. از آنجا می توانید تعیین کنید که کدام یک از اپلیکیشن ها می توانند به GPS دسترسی داشته باشند یا اینکه آن را کلا خاموش کنید.









iPhone (iOS 3.x)

در آیفون 3 به دو طریق می توانید جئوتگینگ عکس ها را خاموش کنید.
روش نخست: همه ی سرویس های مبتنی بر موقعیت را غیرفعال کنید. برای این کار به Settings و General بروید و گزینه ی Location Services را خاموش (off) کنید.
توجه کنید که به این ترتیب سرویس موقعیت یاب برای تمام اپلیکیشن ها غیرفعال می شود.




Palm WebOS
خاموش کردن جئوتگینگ برای پالم ساده است:
منوی تنظیمات Location Services را بیاورید. در اینجا سه گزینه می بینید:
Auto Locate, Geotag Photos, و Background Data Collection
بهتر است هر سه گزینه را خاموش کنید. البته می توانید فقط گزینه ی Geotag Photos را خاموش کنید.



Google Android
برای گوگل اندروید هم مثل آیفون به دو طریق می توانید عمل کنید. برای اینکه موقعیت یاب GPS را به طور کامل خاموش کنید اینطور عمل کنید:

ابتدا Menu را بزنید و سپس Settings را بیاورید


سپس Location&security را بزنید

قابلیت GPS به طور پیشفرض روشن است. تیک آن را بردارید تا خاموش شود:


BlackBerry
به شیوه های مختلفی می توانید ثبت موقعیت را غیرفعال کنید. یک طریق این است که:
ابتدا Options بعد Advanced Options بعد GPS را بیاورید. دکمه Menu را فشار دهیدو گزینه ی Disable GPS را انتخاب کنید. سپس Yes را بزنید. این روش همه ی قابلیت های GPS را غیرفعال می کند.


موبایل های دیگر

انواع و اقسام موبایل ها در بازار هست که متأسفانه نمی توانیم روش غیرفعال کردن همه را اینجا شرح دهیم. اما معمولا آنها هم به طریق مشابه و از طریق Menu قابل غیرفعال کردن GPS هستند. توصیه می کنیم اگر نگران شناسایی موقعیت تان هستید حتما روش این کار را خودتان پیدا کنید.

--------------------------------
منابع:
- وبسایت I Can Stalk You
http://icanstalku.com/how.php
- گزارش شبکه ی درباره ی خطرات GPS در دوربین ها:
GPS in cameras and phones creates privacy issue

هیچ نظری موجود نیست: