آموزش ساخت فیلترشکن در ۵ گام

این راهنما بر اساس اسکریپت phproxy بهینه شده به روز شد (۲۵ مارس ۲۰۱۰)

ساخت فیلترشکن (پراکسی) اختصاصی کار شاقی نیست. با ساختن یک پراکسی و دادن آن به دوستان تان در داخل کشور می توانید برای خنثی کردن سانسور کمک بزرگی به آنها کنید. حتی اگر قصد کمک به هموطنان را هم ندارید و فقط می خواهید خودتان به طور ناشناس وبگردی کنید یا فیلتر مدرسه یا اداره تان را دور بزنید (مثلا در مدرسه یا اداره به جای وظایف خسته کننده سایت های محبوب تان را سیاحت کنید!) داشتن یک پراکسی اختصاصی به کارتان می آید. کافی است حدود یک ساعت وقت و ماهانه ۵ دلار (یا کمتر) هزینه کنید. حتی می توانید به طور کاملاً رایگان هم یک سایت پروکسی بسازید.

در اینجا سعی می کنم مراحل این کار را به اختصار و به زبان ساده بر اساس تجربیات خودم شرح بدهم:

۱) ابتدا باید یک دامنه (Domain) ثبت کنید.

شما در جاهای مختلف می توانید دامنه ی رایگان ثبت کنید. روش ثبت دامنه ی رایگان co.cc را در اینجا توضیح داده ایم.

اگر هم می خواهید دامنه ی غیررایگان داشته باشیدمی توانید به سایت های رجیسترار مثل Namecheap یا Godaddy بروید و آنجا یک دامنه ی انتخاب کنید. ارزان ترین قیمت ها را در Godaddy پیدا می کنید. برای مقصود شما احتمالاً هیچ فرقی نمی کند که پسوند دامنه تان چه باشد بنابراین توصیه می کنم که دامنه های با پسوند info را انتخاب کنید که ده بار ارزان تر از .com و غیره هستند.


۲) یک پراکسی هاستینگ (میزبان سایت فیلترشکن) اجاره کنید.
توجه کنید که بیشتر هاستینگ ها به شما اجازه ی داشتن سایت پراکسی را نمی دهند. بنابراین اگر مطمئن نیستید باید قبل از انتخاب یک هاستینگ، سیاست آن در مورد پراکسی هاستینگ را (معمولا در بخش Terms of Service) بخوانید. هاستینگ های معتبر فروانی هستند که اختصاصا سایت های پراکسی را میزبانی می کنند. اگر می خواهید سرور اختصاصی (VPS یا Dedicated Server) استفاده کنید باید پول بیشتری بپردازید (از ۲۰ دلار در ماه به بالا) اما گستره ی انتخاب تان وسیع تر خواهد بود چون تعداد زیادی از سرویس دهنده ها به اجازه می دهند که روی سرور اختصاصی خود پراکسی نصب کنید.

با قدری گشتن حتی شاید بتوانید هاستینگ های رایگانی هم برای میزبانی پراکسی بیابید اما چون بیشتر هاستینگ هار اسکریبپ را قبول نمی کنند هر آن امکان دارد پروکسی شما را حذف کنند. فهرست هاستینگ های عمده ی رایگان را در اینجا ببینید. به ویژه 000webhost خوب جواب داده است.

در انتخاب پراکسی هاستینگ باید به خصوص به پهنای باند (Bandwidth) توجه کنید. پهنای باند به معنای حجم اطلاعاتی است که ماهانه می توانید از طریق پراکسی تان رد و بدل کنید. برای یک کاربر نوعی (به خصوص داخل ایران با سرعت اینرنتی که وزارت مخابرات ج.ا) پنهای باند حدود 50GB بیش از کافی است. به علاوه اغلب هاستینگ ها به شما این امکان را می دهند که فضا را فقط برای یک ماه اجاره کنید و بعد اگر راضی بودیدن آن را تمدید کنید. هزینه ی متوسط یک پراکسی هاستینگ مناسب حدود ۵ دلار در ماه است و اغلب هاستینگ های معتبر پرداخت با حساب paypal را هم قبول می کنند.


بعد از پرداخت هزینه معمولا هاستیگ ها یک ایمیل welcome برایتان می فرستند که در آن یوآرال و پسورد ورود به کنترل پنل هاستنیگ ذکر شده است.

۳) دامنه ای را که ثبت کرده اید به هاستینگ تان رجوع دهید.
برای این کار باید به پنل کنترل رجیسترار خود (مثلاً Godaddy) بروید و در قسمت مربوط به مدیریت دامنه هایتان nameservers خود را به هاستینگی که اجاره کرده اید رجوع دهید. nameserver هاستینگ تان را معمولان می توانید در knowledgebase آن پیدا کنید و اگر نیافتید از ساپورت آن هاستینگ سوال کنید.

۴) یک اسکریپت پروکسی دانلود کنید
اسکریپت های پروکسی مختلفی هستند که همگی رایگان و اوپن سورس هستند. دو تا از بهترین آنها Glype و PHProxy هستند. توجه کنید که نسخه های اصلی این اسکریپت ها توسط دستگاه سانسور ج.ا رمزگشایی می شود و لذا کارآمد نخواهد بود. اما نسخه ی بهینه شده ی این دو اسکریپت (با کدینگ اختصاصی) که از سد سانسور ج.ا می گذرند تهیه شده است. هر دو این نرم اسکریپت ها کارکرد مشابهی دارند اما اسکریپت phproxy به خاطر سبک تر و ساده تر بودن توصیه می شود.

اسکریپت بهینه ی phproxy را از اینجا یا از اینجا دانلود کنید.

۵) نرم افزار پروکسی را روی پراکسی هاستینگ تان آپلود کنید.

فایل زیپ شده اسکریپت را دانلود کنید.
فایل دانلود شده را آنزیپ کنید.
تمام فایل های موجود در فولدر حاصل (index.php , index.inc.php , style.cc) را روی فولدر اصلی هاستینگ تان (که معمولا public_html نام دارد) آپلود کنید. برای آپلود می توانید از خود کنترل پنل هاستینگ تان یا از اف تی پی استفاده کنید.

خب اگر همه چیز درست پیش رفته باشد پراکسی شما آماده است. کافی است آدرس دامنه تان آن را در مروگرتان تایپ کنید تا پروکسی تان را ببینید (شکل زیر). آدرس ممنوعه را در Web Address وارد کنید. Go را بزنید و نتیجه را ببینید. حال تا وقتی که این هاستینگ را دارید و دامنه تان برای سانسورچی های مخابرات ج.ا. لو نرفته می توانید از این سایت پروکسی اختصاصی استفاده کنید. اگر آدرس دامنه تان به دوستان تان در ایران بدهید. آنها هم می تواند از این پراکسی برای دور زدن فیلترینگ مخ.ج.ا استفاده کند.




کارهای بیشتری که می توانید روی پراکسی تان انجام دهید:



- اگر بخواهید می توانید به سلیقه ی شکل و طرح و نوشته های پروکسی را عوض کنید یا تنظیمات آن را تغییر دهید. برای تغییر استایل باید فایل style.css را تغییر دهید و برای تغییر طرح صفحه باید فایل index.inc.php را دستکاری کنید.

- می توانید با کلیک روی «گزینه ها» گزینه های پیش فرض اسکریپت را تغییر دهید مثلا کاری کنید که عکس ها را نشان ندهد و ...

- اگر سایت پراکسی را برای استفاده ی عموم می سازید می توانید تبلیغات به پراکسی تان اضافه کنید. (کافی است اسکریپت آگهی را به index.inc.php اضافه کنید.)



امیدوارم این راهنمایی مفید بوده باشد وشما را ترغیب کرده باشد. اگر سوال یا مشکلی در این زمینه دارید در قسمت کامنت ها مطرح کنید.


۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

www.co.cc برای یک سال کاملا رایگانه
نیاز نیست دومین بخرید

ناشناس گفت...

salam man dar iran hastam va ghblan in kar ra karede boodam vali faghat mitoonan home page ra nahayatan baz konan va be mahze click ro avalin link page badi filter shode

Proksis گفت...

سلام، حرف شما در مورد نسخه اصلی اسکریبت گلیپ درسته.علت اش هم اینه که اخیرا (حدود دو ماه اخیر) مخابرات رمزگزاری گلیپ رو دیکد می کنه و آدرس سایت ممنوعه رو فیلتر. اما این نسخه ی جدید که اینجا گذاشتم و توسط دوستان «نو-فیلتر» بهینه شده از روش دیگه ای استفاده می کنه که هنوز بی اثر نشده.

ناشناس گفت...

برای ثبت دومین cz.cc

از این سایت استفاده کنید :
http://www.nic.cz.cc/

yare_sabz@yahoo.com گفت...

سلام و خسته نباشيد
آقا من ميخواستم 6 تا دامنه بخرم اما بلد نيستم باهاشون کار کنم ميشه راهنماييم کنيد
in IDme: yare_sabz
خواهش ميکنم جواب بديد

Proksis گفت...

یار سبز عزیز،

روش ثبت دامنه را به طور تصویری در اینجا توضیح داده ایم:
http://proksis.blogspot.com/2010/03/blog-post.html
پاینده باشید

yare_sabz@yahoo.com گفت...

سلام ممنون از توضيحاتتون اما ببين من تو ايرانم و خيلي گشتم ولي نتونستم يه هاست پيدا کنم که اجازه بده پروکسي روش نصب کنم و و متاسفانه حساب paypal هم ندارم که بتونم خارج از ايران هاست تهيه کنم که اجازه بده پروکسي روش نصب کنم
موندم چيکار کنم لطفا راهنماييم کنيد

yare_sabz گفت...

يا اگر شما هاستينگ در ايران سراغ داريد اجازه اين کارو ميده بهم معرفي کنيد

ناشناس گفت...

با لطف شما تونستم یاد بگیریم که چجوری اسکریپت رو نصب کنم و اولین فیلترشکنم رو درست کردم

فقط با قسمت 3 که توضیح دادید دامنه رو به هاستینگ ارجاع بدید مشکل داشتم که از دامنه خود هاستینگ استفاده کردم که نیازی به ارجاع نبود

مرسی

rahim گفت...

درود وطن نثارت باد و سرافراز و پاینده باشید رحیم از تبریز

siamak گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
علیرضا حیدری سراج گفت...

Baraye Pasokh Be Dooste Azizi Ke Goftand Paypal Nadarand Va To Iran Ham Host Peyda Nakardand Bayad Begam Avalan..Lotfan Yekam Etelaatetoono Takmil Konid Dooste Man..Akhe Host To Iran Age Ham Peyda Koni Ke Bedard Nemikhore Azize Man..Server Bayad Hatman Khareji Bashe Ke Betooni Az Filtering Rad Beshi..
va inke aslan na niazi be Kharid Host Dari Na Domain ..domain Fr
http://my.dot.tk

va host

http://000webhost.com


100% Rayegan ba support proxy